Geïntegreerde proef
Elektriciteit-Elektronica
De leerlingen van 6EE stellen hun GIP graag aan u voor.
(schooljaar 2020-2021)
(schooljaar 2020-2021)
Isaak
Arduino Robottank
In deze geïntegreerde proef (GIP) wordt een robottank gemaakt, die gestuurd wordt met een Arduino UNO. De robot wordt bestuurd met een PlayStation 3 (PS3) afstandsbediening, via Bluetooth.
Om het project te realiseren wordt eerst een theoretische studie gedaan van de verschillende hardwarecomponenten waaruit de robot bestaat. Hierin wordt het doel en de werking van elke component uitgelegd. Naast de studie van de hardware moet ook de software en de programmeeromgeving, de Arduino Integrated Development Environment (IDE), aangeleerd en bestudeerd worden. Dit gebeurt aan de hand van basisoefeningen die elk één functie van de robot omvatten. De algemene opbouw van een
Arduino-programma wordt uitgelegd door de instructies van de basisoefeningen afzonderlijk toe te lichten. De laatste stap is het theoretisch benaderen van het eindprogramma waarmee de volledige robot gestuurd wordt. Hierbij wordt elke instructie afzonderlijk uitgelegd.
Naast de theoretische uiteenzetting van het project, wordt ook de robot op zichzelf opgebouwd. Alle componenten waaruit het prototype bestaat, worden geleverd in een bouwpakket. Eerst wordt het chassis in elkaar gestoken, dit is de basis van de robot. Vervolgens worden de elektronische componenten hierop gemonteerd en worden deze correct met elkaar verbonden. Nadien worden basisoefeningen geprogrammeerd om de verschillende functies van de componenten en de robot in het algemeen, te begrijpen. Als alle functies afzonderlijk geprogrammeerd zijn, wordt het eindprogramma geschreven, waarmee de volledige robot gestuurd wordt.
Kamiel & Aaron
Sunfounder PiCar-S Raspberry PI4
Het opzet van geïntegreerde proef is om een Science Technology Engineering and Mathematics (STEM) robot, de Picar-S, te ontwikkelen.
De Picar-S is een slimme sensor robot dat kan werken met verschillende modellen Raspberry Pi.
In dit eindwerk wordt er gewerkt met de Raspberry Pi 4, model B. Vooreerst zal een onderzoek gedaan worden naar de mogelijkheden van Raspberry Pi 4. Vervolgens zal het besturingssysteem (Raspbian) geïnstalleerd worden en de mogelijkheden tot remote besturen opgezocht en uitgevoerd moeten worden.
Om de verschillende sensoren: de Ultrasonic Avoidance Module, de 5-CH Line Follower Module en de Light Follower Module aan te sturen, zal men eerst de connectie moeten leren maken met de fysische wereld door middel van basis programmeeroefeningen. Daar de Picar-S zowel grafisch als met lijnen code kan aangestuurd worden, zal respectievelijk Dragit als Python aangeleerd moeten worden.
Nadat de basis programmeeroefeningen ingeoefend zijn, kan er overgeschakeld worden tot het aansturen van de STEM Robot. Enkele gevorderde programma’s zijn: het vooruit rijden van de robot aan een constant tempo of het achteruit rijden van de robot aan een constant tempo.
De sensoren kunnen nu aangestuurd worden in Dragit met iets wat ingewikkeldere programma’s, de oefeningen gaan als volgt:
Een oefening met de Ultrasonic Obstacle Avoidance Module waarbij de PiCar obstakels zal ontwijken.
Een oefening met de 5-CH Line Follower Module waarbij de PiCar een zwarte lijn zal volgen.
Een oefening met de Light Follower Module waarbij de PiCar een lichtbron zal volgen.
De bedoeling is om finaal de STEM Robot draadloos aan te sluiten via het Wi-Fi netwerk zodanig dat we via een andere computer de Robot aan kunnen sturen via Dragit of Python.